Hej, Senaste tiden så har jag inte mått bra. Jag är hela tiden orolig men vet inte riktig varför. Jag får oftast ont i huvudet, tappar fokus, somnar sent på kvällarna, får ont i hela kroppen och är jätte lat. Ingenting är lika spännande eller intressant. Jag är hela tiden trött och snurrig i huvudet. Jag får tillräcklig med sömn till slut men känner mig ändå jätte trött. Jag har mycket oro över min framtid, mina betyg och mycket annat som händer just nu. Jag vill inte vara som jag är nu, men vet inte vad jag ska göra åt det.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Så bra att du tar ditt mående på allvar. Du beskriver en ständig oro, dels över något du inte riktigt vet, och dels över skola, betyg och framtid, och skriver att ”mycket annat som händer just nu”, Vad är det som händer just nu? Dom funderingar man får då man läser ditt mail är dels din sömn, du somnar sent och är hela tiden trött och har ont och är snurrig i huvudet. Du tappar fokus och koncentration. Sömnen är jätteviktig för oss alla, är en av grundpelarna både vid psykisk och psykisk häls. En längre tid med för lite sömn och återhämtning ger konsekvenser både på kropp och knopp. Du skriver också att du får ont i hela kroppen, och är energilös (du skriver lat) Ditt mående skulle kunna förklaras med en längre tid med ökad stress (både inre oro och yttre händelser), med för lite sömn och återhämtning, och stor dos av oro/ångest. Även nedstämdhet, många saker i livet som tar lust, energi och ork, och för få saker som ger energi, lust och ork, balans i livet. Det finns dock en hel del frågor innan man får någon tydligare bild. Det första man skulle vilja att du gjorde är en ordentlig somatisk undersökning så att ditt mående och dina kroppsliga symtom inte har somatiska orsaker, virus, infektion, eller annat. Prata med dina föräldrar om hur du mår så att ni kan boka en tid på Vårdcentralen för undersökning. Beskriv det du beskriver så bra i detta mail. Där kan man också ta ställning till om du har så svåra sömnproblem så att du behöver medicinsk hjälp ett tag för att komma tillrätta med sömnen. Om man kan utesluta somatiska orsaker så har vi detta med, stress, oro/ångest och nedstämdhet, det finns många saker man kan göra själv, tillsammans med sina föräldrar och/eller elevhälsa. Går man i en längre period med hör stress och press, med få tillfällen av återhämtning, så blir man nedstämd. Då det gäller sömnen så kanske du ska börja med att hålla lite koll på HUR du sover, när du lägger dig, hur lång tid det tar innan du somnar, om du vaknar på natten, när du vaknar och stiger upp, och om du sover på dagen. Har du mindre svårt med sömnen då du är ledig, sover du länge på helgen så sömnen blir oregelbunden. Påverkar det sömnen om du tränat, ätit bra, ligger du beredd och kollar mobilen? Fyll i en sömndagbok under några veckor (du hittar sömndagbok under ”strategier” på webbsidan. Då kan du hitta lite mönster i dina sömnvanor och vad som påverkar. När man jobbar med att försöka förbättra sin nattsömn så är det viktigt att inte sova på dagen. Det påverkar nattsömnen mycket och du får svårare att somna. Det är viktigt att lägga sig och stiga upp ungefär samma tider varje dag, vänja kroppen vid sömnrutiner. Kanske använda olika tekniker för att varva ner och slappna av, ta ett bad, lyssna på lugn musik, använda mindfulness, avslappning och andningsövningar. Något som också påverkar mycket är stress, ligger man och oroar sig, funderar på vad man ska borde eller måste göra imorgon, eller bevakar mobilen, eller kanske stressar upp sig med tankar på att man ”måste” somna, så blir kroppen inte alls inställd på att sova och slappna av. Den går upp i varv på samma sätt som då du varit ute och sprungit snabbt och långt, då kan man heller inte somna förrän kroppen varvat ner och puls och blodtryck sjunkit. Ha penna och papper vid sängen och skriv ner om du kommer på saker du inte vill glömma istället för att ligga och försöka komma ihåg dem. Motion och fysisk aktivitet är också jätteviktigt för sömnen, när pulsen sjunker, sjunker också stresshormon i kroppen. Jag skulle vilja tipsa dig om Balans i livet, läs om det på webbsidan och fyll i formuläret om vad som ger just dig energi och vad som tar. Prova även veckort för balans i livet. Även återhämtning som avslappning och andningsövningar och övningar i medveten närvaro. Snorkel har även en App som heter Snorkelövning, ladda ner den och testa olika övningar. Fundera lite på vad jag skrivit, prata med dina föräldrar om hur du mår! Skriv igen till frågelådan och berätta lite mera om du vill, kram från Snorkel