Hej jag har extrema problem med mig själv. Jag ser ner på mig själv och allt jag gör. Jag har inget självförtroende alls. Jag hatar mig själv helt enkelt. Jag vet inte vad och hur jag ska göra för att bygga upp mitt självförtroende men jag vet att jag behöver hjälp. Jag klarar inte av allt hat och ilska jag har inom mig och mot mig själv.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du helt saknar självförtroende och ser ner på dig själv och allt du gör. Det är som om du skulle ha någon bredvid dig hela tiden, som säger dumma och elaka saker till dig, vad än du gör eller hur du än ser ut! Vilken jobbig tanke! Att ständigt bara få höra negativa saker, då tror man till slut på att det man "hör" är sant! Våra tankar är ju som en "inre röst" som om någn "pratade med oss" hela tiden...Och får man bara höra att man är värdelös och kass, så börjar man till slut tro på att det är så. Och det låter som om du verkligen tror på dina negativa tankar om dig själv, tror att det är sant. När man hamnat i den sitsen som du är i nu, att man tycker att precis allt man gör eller allt med hur man ser ut är fel och värdelöst, så är det nog så att man behöver hjälp, det kan vara svårt att bryta på egen hand. Har du kontakt med någon på din skola, kurator, psykolog eller dy? Ellar har/haft någon kontakt på BUP? Att ha denna känsla av ilska och hat inom sig, som du beskriver, och särskilt mot dig själv, kan bero på eller leda till, nedstämdhet och depression. Hur fungerar ditt liv och ditt vardag? Hemma, i skolan, fritidsintressen och kompisar? Vad GER dig glädje och energi? Vänd dig till någon vuxen och be om hjälp!! Det låter som att du mår så pass dåligt så att det inte räcker med att bygga självförtroende. Självförtroende och självkänsla bygger man ju genom att lyckas, känna att man "klarar av" gör OK saker, ser OK ut o.s.v. Man kan bygga det i steg, d.v.s delst träna på att stoppa och bryta sina negativa tankar, se det man kan och klarar istället för att fastna i misslyckanden. Träna att säga positiva saker till sig själv, blokera de dömnade negativa tankarna, eller "parera" negatoiva tankar med en positiv, t.ex "jag missade detta prov, men jag klarade förra bra. Jag har stora fötter men mina vader är jättefina.. etc. Träna på att acceptera det man inte kan förändra, och jobba på att förändra det man KAN.. I steg.. Man behöver också ha mål som man vill nå, t.ex. något man vill kunna klara av, t.ex. "skulle vilja kunna spela instrument" skulle vilja ha mera kamrater, våga prata mera, villja dansa, bättre betyg etc. Sedan har man en plan för hur man kan träna i steg, göra lite i taget, för att nå det målet.. Men för mig låter det som om det spelar ingen roll VAD du gör eller HUR du ser ut, du dissar dig själv helt i vilket fall som helst.. Och då behöver man hjälp att bryta detta. Ta kontakt med elevhälsan på din skola och berätta om hur du mår! Läs också mera på den här sidan om olika sätt att hantera ångest, stress och nedstämdhet! En uppgradering av sidan kommer nästa vecka. Sköt om dig, skriv igen om du vill. Kram Snorkel.