Jag känner mig håglös, ensam, uttråkad och orkeslös! Hej snorkel! Jag är en tjej på 13 år. Jag har känt så här sedan jag var började sexan (alltså mer än ett år) Jag undrar om det inte kommer att gå över snart? För mig går det inte upp och ner med kännslorna utan bara ner! Varge dag käns tråkig. Jag går i en tråkig skola, jag har tråkiga kompsar, När jag kommer hem från skolan är jag ensam. Jag kommer aldrig på något roligt att göra. Jag försöker att typ gå på promenad men allt känns så tråkigt och meningslöst. Jag har också en annan fråga. När jag mamma och pappa skulle på en fest hemma hos min bästis så blev mamma och pappa väldigt fulla. Jag hade aldrig sätt en full person innan. Jag märkte det när vi skulle gå hem för att mamma fnissa väldigt mycket och pappa vinglade it och dit. Jag var tvungen att gå hem med dom på natten (det är typ fyra km hem). Pappa kräktes och jag var livrädd att dom skulle bli påkörda. Jag har blivigt rädd för att mamma och pappa ska dricka och dom blir irriterade på mig. Det var ganska länge sedan men jag tänker på det ofta. Är jag onormal?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det låter som om du har hamnat i en ond cirkel av negativa situationer, tankar och känslor, där livet och vardagen känns allt mer tråkig och trist. Man behöver balans i livet, mellan det positiva som ger energi och det negativa som tar energi. Låter som om du har det övervägande negativt just nu, och har haft så ett tag. Då kan det tänkas att du blivit allt mer nedstämd och deppig i en ond cirkel, och utan kraft och ideer hur du kan vända denna cirkel. Man tappar lusten, och kan då behöva hjälp av någon för att hitta tillbaka till den igen, i början fortsätter allt att kännas trist, men aktivitet skapar lust och intresse. Fundera på vad du skulle vilja göra, hur skulle du vilja att ditt liv ser ut, sjunga, spela instrument, baka mera, ha ett djur, lära dig dansa, bli bra på gympa, rita/måla, snickra, vara ute i naturen, åka skidor/skridsskor/pulka, umgås med småbarn, etc etc. Att börja göra saker, aktivera sig, i små steg och gärna tillsammans med någon, är en bra väg ur nedstämdhet. Prata med dina föräldrar, läs tillsammns på den här sidan om nedstämdhet, hur det känns och vad man kan göra. Det är viktigt att de förstår hur du känner. Du kan också vända dig till någon från elevvården om du behöver hjälp med strategier för att få in lite mera glädje och positiva saker i ditt liv om det blir för svårt på egen hand. Din andra fråga gällande din undran om du är onormal för att du blivit rädd för att dina föräldrar ska dricka, att de ska bli fulla. Det är inte alls konstigt att du blivit rädd, du var med om en mycket obehaglig situation och efter det så sitter rädslan i, precis så brukar olika rädslor uppstå. Du är rädd att det ska hända dina föräldrar något, att de inte ska ta hand om sig, utan bli skadade eller dö. Klart att det känns hemskt! Rädsla är sällan logiskt, alltså är vi rädd för saker som egentligen inte är farliga, utan vi TÄNKER och det KÄNNS som om det är farligt, lika obehagligt, men inte en VERKLIG fara. Det är nog så att dina föräldrar inte riktigt förstår din rädsla, de tycker att inget farligt kan hända, de har druckit alkohol förut och aldrig något har hänt, det är bara det att du inte sett det. Därför förstår de inte hur läskigt detta är för dig. De behöver nog trygga dig lite i detta ett tag, att du kan se att de KAN ta vara på sig, märka att inget händer, du ska inte behöva ta hand om dem då de är fulla. En full person är annorlunda och kan av ett barn upplevas som konstig, man känner inte igen sin mamma/pappa, det känns olustigt. Försök förklara för dina föräldrar, ni kan sedan tillsammns komma överens om hur de kan trygga dig ett tag, t.ex. ta taxi hem, bara en i taget dricker, ringa då de kommer hem (om du sover borta). Kramar Snorkel