Försöker sluta röka nu, och har hållt mig i 1 och en halv dag nu. men varför blir jag så deppig? känner mig också ledsen och tråkig och känner mig inte som samma person längre som jag var innan..

Svar
Hej, tack för ditt mail. När du slutar röka så ställer kroppen in sig från att behövt ta hand om ca 4000 gifter, som ciggen innehåller, till ett liv utan dessa. Som rökare har du ämnesomsättning, högre blodsocker och mer stresshormon, när du slutar röka sjunker blodsockret, blodtrycket och hjärnans belöningssystem kommer i en tillfällig svacka. Det fantastiska är att kroppen brukar ställa om sig på ganska kort tid. Det är oftast värst de första dagarna, för att sedan minska. När ämnesomsättningen och blodsockret sjunker kan du bli hungrig, ur gängorna, okencentrerad och på dåligt humör. Det hjälper att regelbundet äta bra mat. Dricka mera vatten är också viktigt då vätskebalansen förändras. Under denna omställningstid kan det kännas tomt, trist, trögt och tråkigt, som om ingenting kan bli roligt igen. Hjärnans belöningssystem är anpassat till nikotin, det som varit lustfyllt tidigare är kopplat till nikotin. Hjärnan har använt nikotin för att personen ska känna sig glad och uppåt. Efter rökstoppet anpassar sig hjärnan succesivt till det normala, nämligen att man kan känna sig glad och energifylld utan nikotin. För att hjälpa belöningssystemet på traven kan man se till att ägna mycket tid till sådant som man vet brukar göra en på gott humör. Du gör ett bra jobb, det är jättesvårt att sluta röka! Men du har många vinster att vinna på lite längre sikt. Ge inte upp! Många hälsningar Snorkel