Hej. Jag mår inte så bra. Det har bara varit i några dagar jag verkligen känt mig riktigt nedstämd, men ungefär från november har jag varit lite nedstämd. Kan det bero på mörkret? Det har gått i perioder. Men just nu känns det som att någon trycker sin hand mot mitt bröst och det känns inte alls bra. Har ingen riktig anledning till mitt mående och tror inte att jag är deprimerad. Jag funderar att prata med någon men jag är rädd att det kommer bli värre, då jag kanske bara gör det till en större grej än vad det egentligen är. Hjälp tack! Jag vill inte få en depression...

Svar
Hej, tack för ditt mail. Att vara nedstämd, ledsen, "låg" kan vara en helt naturlig reaktion på att man har det "lite tyngre" i livet av en massa olika anledningar. Man kanske håller på att bli sjuk/förkyld, man har sovit/ätit för lite , har för lite "energi", man kanske har varit mera passiv, suttit inomhus och inte fått tillräckligt dagsljus eller fysisk aktivitet, stressat mycket, haft många energikrävande uppgifter i skolan, hänt något särskilt som man upplevt som stressande eller jobbigt bråk m kompisar eller hemma, sjukdom i familjen, mm mm. Nedstämdhet kan vara en helt naturlig reaktion på att man har lite obalans i livet på vad som ger energi och gör mig glad, och vad som tar energi, känns tungt och gör mig stressad o ledsen. Det finns mycket information på denna sida om nedstämdhet, hur man känner och vad man kan göra för att må bättre. På sidan under "balas i livet" finns formulär du kan fylla i för att göra lite tydligare för dig själv hur det ser ut med "balans i livet" för dig. Finns också veckokort för balas i livet" om det är något du behöver göra för att få bättre balans. Hur äter du, sover, positiva aktiviteter, återhämtning? Låter som en bra ide att prata m någon om detta, kanske med elevvården på din skola? NI kan tillsammans läsa på sidan och göra registreringar. Eller läs mera på sidan tillsammans med någon av dina föräldrar, berätta för dem hur du känner. Skriv gärna igen om du vill, kan inte skicka mail direkt till dig då du inte uppgivit någon mailadress i systemet. Kram Snorkel