Jag mår inte så bra och får oftast självmordtankar. Ingen förstår hur jag känner. Jag vågar inte berätta för min mamma att jag har sånt. Min mage gör ont. Jag fattar inte varför jag har det. Min kille bor i Malmö och jag i Stockholm. Han ska komma till mig men tycker inte att det är lönt att komma bara en dag tycker inte jag heller men jag vill verkligen träffa han igen! Det är andra tjejer som skriver jag älskar dig till honom och han tycker dom är jätte söta och dom chattar på msn och så. Jag är väldigt orolig för att han är otrogen...

Svar
Hej, tack för ditt mail. Att du har ont i magen kan nog bero på den oro du känner, dels din rädsla för att din kille ska vara otrogen, dels din känsla av att ingen förstår hur du mår. Att vara kär i någon som bor långt bort skapar oftast problem, det är svårt att kunna träffas ofta, det händer mycket i den andres vardag som man inte är delaktig i, och det är lätt att börja oroa sig för att han ska träffa någon annan. Men det är ju egentligen något som kan hända oavsett hur nära man bor, man kan aldrig vara "säker" på någon annan. Och oron gör att man mår sämre och kanske inte alls kan "njuta" av de gånger man träffas eller pratar med varandra. Han kanske också känner sig lika osäker på dig... Att du har självmordstankar är ju ett symtom på att du inte är nöjd och mår bra i ditt liv, är det andra saker som är svåra, hur fungerar det med kompisar, skola, fritid etc. Gör du saker som du tycker om och mår bra av. Eller sitter du bara och oroar dig för din kille? Varför törs du inte prata med dina föräldrar? Vad är du rädd för? De kan stötta dig, hjälpa dig att komma igång och göra saker och trösta dig om du är ledsen. Du skriver att INGEN förstår hur du känner, kan du inte försöka skriva ned dina tankar och känslor, vad du oroar dig för och hur det blir för dig. Då kanske det blir lättare om du ska förklara för någon vuxen om hur du mår och känner. Det är viktigt att inte gå ensam med tankar på att inte vilja leva! Kram från Snorkel.