Heej jag har ett problem, jag har alltid svårt att sova om nätterna jag kan vakna typ 3 på natten och tro att det är morgon, typ klä på mig, sen går ner och äta frukost och sen gå och vänta på bussen. Ibland när jag har skola så kan jag vara uppe hela natten.
Vad ska jag göra???

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har svårt att sova , kan vakna på natten och tro att det är morgon. När man varit uppe ett tag, klätt sig och ätit frukost, så blir ju kroppen helvaken och det är säkert omöjligt att somna om.
Just ljuset och aktivitet gör att kroppen tror att det är morgon, går man upp för att gå på toaletten på natten är det därför bra att inte tända för mycket lampor, då somnar man lättare om efteråt.
Har du inte en klocka bredvid sängen så att du ser om det är dags att stiga upp eller om du kan somna om? Då förhindrar du att du stiger upp i "onödan"..
Vad händer då du vaknar på natten, ligger du och grubblar, oroar dig för något och tänker? Är du t.ex. oroad för att försova dig, orolig över vad som ska hända under dagen eller att du ska glömma bort något, har mycket att göra eller vad?.
Just oro och stress stör sömnen mycket. Ibland gäller själva oron att man inte kan sova, hur ska jag orka, jag måste sova. Och just den oron gör att man inte kan sova...
Kroppen blir spänd och förbereder sig för kamp då man oroar sig, och är inte alls inställd på att sova.
För att kunna somna och sova måste kroppen vara lugn, avspänd och avslappnad.
Man kan ha en bok eller penna och papper vid sängen för att skriva ned saker man är rädd att glömma så slipper man ligga och tänka på det sedan.
Avslappnings, andningsövningar och övningar i mindfulness (medveten närvaro) är bra då man ska försöka sova. ( övningar finns på hemsidan)
Motion och fysisk aktivitet under dagen gör också att kroppen stressar av och man blir fysiskt trött.
Det är också viktigt att inte sova på dagen, om man försöker komma tillrätta med sömnproblem. Att sova på dagen motsvarar en hel del nattsömn, och man kommer ur sömnrutinerna och har svårt att somna och vaknar på natten.
Kan du be någon från elevhälsovården att hjälpa dig komma tillrätta med din sömn, titta på vad som kan vara del i problemet just för dig och gemensamt jobba för att förbättra din nattsömn. Om det inte blir bättre behöver du kanske träffa t.ex. skolläkare för en hälsoundersökning, och fundera på fortsatta åtgärder. Många hälsningar Snorkel.