Hejsan! Jag har alltid jätte svårt för att sova.
Har ni några tips om hur jag skulle kunna somna lättare? Jag har testat det mesta, att lyssna på något, att titta på tv tills jag somnar, tagit någon varmt att dricka innan, osv. men det hjälper inte! Tack på förhand!

Svar
Hej, tack för ditt brev. Svårigheter med sömnen är ett stort problem för många, och påverkar livet mycket.
Är man trött och har sovit för lite, så får man svårt med koncentration, ork, lust, initiativförmåga, lätt irriterad och blir mera känslig för fysiska och psykiska påfrestningar.
Du skriver att du alltid har svårt att sova. På vilket sätt har du svårt, är det med att somna, att du vaknar på natten eller att du vaknar tidigt på morgonen.
Börja med att hålla koll på hur du sover, när du lägger dig, ungeför när du somnar, om du vaknar på natten, när du vaknar och stiger upp på morgonen och om du sovit något under dagen.
Är det lättare när du är ledig, påverkar det var du sover, om du ätit, tränat och så vidare.
Skriv en så kallad sömndagbok under ett par veckor. Då hittar du kanske lite mönster i din sömn.
När man jobbar med att försöka förbättra sin nattsömn så är det viktigt att inte sova dagtid, det påverkar nattsömnen och du får svårare att somna.
Om man är stressad, ligger och oroar sig eller funderar på vad man ska eller borde göra, eller vad som eventuellt kan hända i morgon, så är kroppen inte alls inställd på att den ska sova, den är uppe i varv på samma sätt som om du sprungit en snabb lång runda, lägg dig och försök somna då, det går inte förrän kroppen är lugn och avslappnad igen.... Motion är jätteviktigt, man blir fysiskt trött och när pulsen sjunker efter en pulshöjande aktivitet så följer också stresshormoner och spänningar i kroppen med, och man blir mera avslappnad. Det gäller bara att inte träna för sent på kvällen, eftersom kroppen dröjer ett tag med att gå ned i varv...
Att försöka komma till ro, varva ned och "ställa in kroppen" för sömn är viktigt, hålla ungefär samma rutiner och tider, så kroppen känner igen att nu är det dags för vila och sömn.
Om man ligger lite på "spänn" kollar på TV, har datorn eller mobilen på, planerar och håller kropp och hjärna på en aktiv nivå, då är det nästan hopplöst att somna.
Avslappnings och andningsövningar är till hjälp att varva ned, de finns på hemsidan, öva på dem för de kräver lite träning.
Ha papper och penna vid sängen om du funderar över mycket och kanske är rädd att glömma, då kan du skriva ned det och slipper ligga och tänka på det då du ska sova.
Hur ser det ut i stort i ditt liv, lever man under stress, press och oro så påverkas sömnen, finns det andra saker i ditt liv som gör det svårt just nu? Läs om balans i livet, och prova formulär och veckokort.
Vänd dig till elevhälsovården om du inte kommer tillrätta med sömnen på egen hand. Det kan också vara så att man under en kortare period behöver hjälp av medicinering för att bryta cirkeln av sömnproblem. Sköt om dig, skriv gärna och berätta om hur det går. Kram Snorkel.