Hej, jag är 15 år och går i 8:an. Jag har haft mens så där lite i omgångar. Det mår jag inte bra av.
Eftersom alla är ju beronde av att vilja växa och vara utvecklade. Jag vill ju jätte gärna fungera och så.. Min fråga är : Växer kroppen på former och sådant även fast mensen inte riktigt kommit igång ännu? Det hoppas jag. För jag hatar min kropp och hatar att visa upp den. Jag kommer lida så mycket över att gå i bikini i sommar. Jag vill verkligen ha svar på min fråga. /Mvh

Svar
Tack för ditt brev, som beskriver dina funderingar kring kroppens utveckling under puberteten, och hur din kropp kommer att se ut när du har genomgått puberteten klart.
Du skriver att du är 15 år och att du har haft mens i så där omgångar och att du inte mår bra av det.
Jag vet inte av ditt brev om det är mensen i sig som gör att du mår dåligt,eller att det är på grund av att den är oregelbunden. Du skriver att du gärna vill fungera, och jag undrar om du är rädd för att du inte fungerar på grund av att antingen är mensen oregelbundet eller att du mår dåligt när du har mens?
Till din fråga angående om kroppen växer och utvecklar former även fast mensen inte riktigt kommit igång ännu?
Svar: ja, hur mycket man växer och utvecklar former, det vill säga, hur stora bröst man får och hur mycket könshår man får, rumpa, höfter och så vidare är individuellt, beroende på vilka gener man har.
Ofta kan har man liknande kroppsformer och menstraktion som sin mamma.
När man börjar komma in i puberteten och får sin första mens, och när kroppen är färdigutvecklad, är också något som är individuellt. När man har sådana viktiga funderingar som du har kring puberteten och kroppsutveckling så är mitt tips att kontakta skolsköterskan på din skola, eller boka tid på en ungdomsmottagning där du bor.
Det är kostnadsfritt och det finns personal som kan hjälpa dig med dina funderingar och kan svara på dina viktiga frågor. De som jobbar på ungdomsmottagningen är vana vid att svara på alla slags frågor om kroppen, det finns inga konstiga frågor för dem!
Du kan också läsa mera om kropp och utveckling på www.umo.se
en ungdomsmottagning på nätet.
Kram Snorkel