Hej. Jag är en tjej som oftast är glad utåt, men vill skrika inombords.
Jag känner för ofta att jag "inte vill leva", fast jag vet att jag kommer missa en massa saker då.
Jag får ofta kramper på nätterna i magen, som att någon biter mig i magen och sticker knivar i benen/pannan.
Jag tycker det är extremt äckligt, och ibland kan jag inte äta. Vad beror detta på? Är det något som har hänt eller är det bara någonting som "alla" får?

Svar
Hej, tack för ditt brev. Du skrev ingen mailadress så jag kunde inte svara dig enskilt.
Du är glad utåt, men ledsen inuti, vill bara skrika rakt ut, en känsla man kan få om man inte kan berätta för någon om hur man mår, om man känner att ingen förstår en.
Om man måste kämpa och hålla allt inom sig.
Kroppen och "knoppen" hänger ihop, om man är ledsen, rädd eller orolig, så känner man av det i kroppen.
Du beskriver smärtor i magen, kramper och känslan av knivstick. Ofta på nätterna. Detta gör dig naturligtvis orolig och du tycker att det är extremt äckligt, till och med så att du inte kan äta ibland.
Hur sköter du om dig? Hur sover du, äter och hur ser din livssituation ut?
Din smärta kan vara kroppens reaktion på att du inte mår bra psykiskt, är deppig och rädd, dvs. ångest, du kan då ha hamnat i en ond cirkel av rädsla för det du känner som förvärrar din ångest i kroppen som förvärrar din smärta och så vidare.
Hur sover du på natten, ligger du och oroar dig mycket? Din smärta kan också bero på något fysiskt, magkatarr, glutenöverkänslighet eller något annat. Äter man för lite och magen är tom, magsyran är stark och det kan svida och bränna i magen, så kan m,an också få smärtor i magen.
Vad din smärta beror på för just dig vet jag alldeles för lite för att svara på, du behöver nog prata med någon vuxen om hur du mår och vad du känner, du behöver nog få hjälp att vända din jobbiga situation med ledsnaden inuti, sömnlösa nätter, magsmärtor, äckelkänslor och svårigheter att äta. En somatisk undersökning så man får kolla upp att magen är ok, och någon att bolla din livssituation med, så du kan få tillbaka din livslust och glädje i livet.
Prata med dina föräldrar eller någon från elevvården på din skola.
Läs gärna mer om nedstämdhet och oro/ångest på den här hemsidan. Hör av dig igen om du vill,
Många hälsningar Snorkel.