Hejsan, jag är en tjej på 15 år och jag tycker att jag kissar hela tiden.
Det händer att jag minst vaknar 3-4 gånger per natt för att jag måste gå på toaletten.
Så har det aldrig vart förut.
Då har jag kunnat sova hela natten utan några problem. När jag då går upp på toa så tar det ett tag innan jag kan somna om igen och man kan säga att jag inte får så mycket sömn. På grund av min dåliga sömn blir jag lätt tjurig och irriterad och vill helst vara ifred för jag har ganska livlig familj. Kan det bero på att jag har det jobbigt i famlijen eller kan det vara något annat? Tack

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det låter jätte besvärligt att behöva gå upp och kissa 3 till 4 gånger per natt. Det är inte så konstigt att du känner dig påverkad i humöret av sömnbrist.
Jag tycker att du skall berätta för din mamma och pappa så att de kan hjälpa dig att kontakta skolsköterskan eller husläkaren så att du få hjälp att undersöka om det finns någon urinväg infektion eller annan fysikt förklaring till varför du måste gå upp och kissa varje natt.
Dricker du mycket på kvällen? Det blir man kissnödig på natten av.
Kissar du lika mycket dagtid? Det finns flera olika förklaringar till "täta trängningar" vad det beror på att just du behöver kissa så ofta är svårt att veta, men det är viktigt att undersöka så du inte har någon infektion eller annan fysisk åkomma.
Man kan också bli kissnödig av oro, man hamnar i en ond cirkel av att vara rädd att kissa på sig, springer på toa så fort man känner minsta lilla, eller kissar "för säkerhets skull", det gör urinblåsan känsligare och känsligare och signalen att man är kissnödig kommer fast blåsan inte alls är full.
Då behöver man träna på att öka på sin förmåga att hålla sig.
Hoppas att det blir bättre, hör av dig igen om du vill.
Kram Snorkel