Hejhej jag kan inte sova på natten. Det är helt omöjligt. Nu är kl.04.05 på morgonen och jag har inte haft en blund. Så fort jag lägger mig ner och försöker sova får jag nästan panik.
Jag börjar tänka på alla misstag jag har gjort i livet & allt. Jag vill bara sudda bort allt, men det går ju inte. Och jag försöker att släppa allt, men det kommer som en svärm på kvällen.
Jag ryser när jag tänker på allt jag har gjort. Ljugit om ganska allvarliga saker, stulit m.m. men jag lever ett annat liv nu. Jag vet inte vad jag ska göra för jag har inte styrkan att prata med min pappa, för jag har bara bott hos honom i ett år och vi känner inte varandra så bra. Och jag och min mamma blir bara arg på varandra. Det var skönt att skriva av sig lite..

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har hamnat i en ond cirkel av oro och negativa tankar, främst på kvällen då du lägger dig och ska sova.
Tankarna börjar mala , ger dig ångest, och du kan inte alls somna, vilket inte alls är konstigt..
Om du har kollat lite på den här sidan, läst om oro/ångest, stress och negativa tankar, och vad som händer i kroppen,  (om man inte kan somna, ligger så natt efter natt, vet att man ska upp morgonen efter och kommer att vara jättetrött.. så blir man väldigt stressad över det... vilket ytterligare belastar kroppen och gör det ännu mera omöjligt att somna)
När man känner o upplever stress och/eller ångest så händer många saker i kroppen, hjärnan uppfattar en FARA och signalerar det  till kroppen, och kroppen börjar då förbereda sig på olika sätt för att slåss och kämpa eller fly, från denna FARA detta obehag... Det är en helt naturlig reaktion som vi haft i alla tider, en överlevnadsstretegi, och som alla människor har mer eller mindre stark. Kroppen förbereder sig och ställer in sig genom att allt syre går ut i musklerna, andningen förändras, hjärtat pumpar blodet snabbare, man blir spänd i kroppen, vaksamheten ökar, kroppen blir beredd på aktivitet med.mera. Kroppen blir beredd för att kriga, och så är det ju, vem kan somna när man är inställd på att föra värsta kriget????
Läs mera om "svårt att sova" på www.snorkel.se.
När man ska sova behöver man ställa in kroppen på lugn, vila, avslappning, den behöver börja "gå på lågvarv".
Men hur gör man då när tankarna helt ofrivilligt börjar som en "hel svärm" som du skriver, då allt man gjort eller inte gjort fast man tycker att man borde, börjar mala i huvudet, och ju mer man tänker desto jobbigare blir det och allt svårare att somna..
Man kanske ligger så tills man somnar av ren utmattning, är vansinnigt trött morgonen och dagen efter, eller på kvällen då man ska somna så sätter det igång igen..
Det är också vanligt att man somnar då man kommer hem från jobb eller skola, somnar framför TV:n eller i soffan, för då är det ljust, ljud och andra saker som distraherar, kanske folk runtomkring, så tankarna kommer inte på samma sätt. Man känner sig inte heller stressad över att NU MÅSTE JAG SOVA...
Tyvärr påverkar dom där tupplurarna nattsömnen jättemycket, och man har sedan ännu svårare att somna till natten, och den vakenheten gör att tankarna får "fritt spelrum" och sätter igång.. I en ond cirkel.
Så en viktig sak att göra är att undvika att sova på dagen, det är också viktigt att försöka införa kvällsrutiner, som t.ex. dricka en kopp choklad, ta ett varmt bad, läsa lite, lyssna på lugn musik, släcka ner, inte fasta vid data och mobilskärm, det ljuset påverkar insomningen. Börja med en vana som blir en avslappnande rutin för just dig, så att kroppen ställer in sig på att nu är det snart sovdags.
Det finns andning- och avslappningsövningar på den här sidan och i våra Appar som man kan läsa om och även lyssna på för att aktivera kroppens "lugn och ro" system.
Särskilt bra är också mindfulness övningar, (medveten närvaro) som hjälp att hålla tanken här och nu, och inte börja älta gamla saker man gjort fel just nu då man ska sova, och då inte alls kan göra något åt dem.
Saker man tycker att man gjort fel brukar också bara kännas mycke värre på kvällen o natten, man ser det mesta lite värre då när allt är tyst och mörkt och man är ensam..
Oron leder sällan fram till några bra lösningar på saker heller, eller hur... Mindfulness måste man öva om och om igen, då tankarna far iväg, som dom gör hela tiden, så måste man bara ta dem tillbaka till nuet igen, just här just nu, när jag ligger i min säng och andas lugnt och slappnar av...
Det finns flera olika mindfulnessövningar du kan lyssna på på webbsidan och i Apparna. Hitta några "favoriter" som passar just dig. Prova till exempel "kroppsscanning".
Andra tips kan vara att ha en bok bredvid sängen där man kan skriva upp saker man måste komma ihåg, så blir det lättare att släppa dem och ha fokus på att sova.
Du skriver att du gjort saker du ångrar, det är tufft, och när man inser att man gjort vissa saker tokigt så gnager det dåliga samvetet..
Tankar styr och påverkar oss mycket, särskilt negativa tankar.
www.snorkel.se  vad är och vad göra negativa tankar, finns många tips på vad man kan göra dåman fastnat i negativa tankar och ältande.
Men du skriver också att du nu lever ett annat liv. Det du gjorde skedde då du inte visste bättre, hade det tufft och jobbigt och kanske inte kunde göra på annat sätt, kanske var ett sätt att få kompisar, uppmärksamhet eller "lite glans i tillvaron" . Döm inte dig själv så hårt, du har faktiskt förändrat det du gjort, inser att det inte var så bra och jobbar med att göra annorlunda !!
Vilken fantasktisk insats! Beröm dig själv istället!
Du blir lätt osams med din mamma och känner inte din pappa tillräckligt för att våga prata med honom, kan du inte försöka i små steg, börja berätta lite av hur du känner och hur du har det...
Eller kan det finnas någon annan vuxen du kan prata lite med, ta kontakt med elevvården på din skola. De kan också hjälpa dig med dina sömnbesvär. Sköt om dig på alla sätt, många hälsningar Snorkel.