Hej snorkel!
Vad ska man göra om man drömmer om samma lärare? Inatt drömde jag att jag bråkade med en kille i klassen, och när jag gick ut i korridoren så svimmade jag! Vad kan det betyda! Vad ska jag göra???? Anna.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Behöver du göra något åt dina drömmar?? Blir du rädd av dem??
Alla människor drömmer, upp till fem gånger per natt i olika perioder under sömnen.
Men man brukar ofta bara komma ihåg den dröm man hade sist.
Drömmar är en blandning av fantasier, önskningar, saker man varit med om, saker man vill ska hända eller är rädd för att det kunde hända, intryck man fått av saker man sett, gjort eller hört (utan att man kanske har tänkt på det).
Drömmar är hjärnans sätt att rensa och bearbeta alla intryck och tankar. Allt kommer under drömmen helt osammanhängande och olika saker har inte med varandra att göra i verkliga livet, men blandas ihop under drömmen, och kan därför uppfattas konstigt och ibland skrämmande.
Om man funderar noga över sin dröm kan man nog ibland komma på hur det kommer sig att man drömde just så, men drömmen behöver inte betyda något speciellt alls.
Om du söker på skolbiblioteket kan du nog läsa mera om drömmar där.
Hälsningar från Snorkel.