När jag blir arg så vill jag bara svära, ha sönder saker och bara förstöra men jag kan inte .
Det är som att min hjärna säger nej. Sen är det också så att jag blir ledsen av saker som inte hänt, jag kan bara börja gråta av ingenting, det har hänt på lektioner och hemma, lite överallt.
Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Känslor har vi alla, känslor har en viktig funktion att "tala om" för oss själva och vår omgivning, att vi reagerar på något.
Känslor vill få till en förändring av något slag.
Då vi blir rädda så tänker vi att något är farligt, och då vill vi gömma oss, fly undan, det farliga, då vi blir arga så vill vi slå, skrika eller agera ut, för att det som "retade upp oss" ska ändras, då vi blir ledsna så gråter vi och drar oss undan, för att få tröst och förståelse.
Det är bra att din hjärna sätter stopp och att du inte agerar ut all ilska du känner, att slåss, skrika eller ha sönder saker, det brukar aldrig bli bra av det, omgivningen blir ännu argare och risken är att det blir ännu mera bråk och konflikter.
Att stanna upp och försöka beskriva vad man reagerar på, tänker och känner, leder till ett bättre resultat på sikt. Att räkna till tio, andas lungt, slappna av, distrahera sig m.m. då man är jättearg, till man har lugnat sig lite och kan tänka klarare.
Du skriver att du plötsligt kan börja gråta, när som helst och utan anledning. jag funderar på om det är så att du är inne i puberteten, då gungar alla hormoner i kroppen och känslorna går upp och ned, man blir extra känslig. Det händer väldigt mycket i kroppen och runt omkring då vi kommer i puberteten. Inget farligt utan helt naturligt, jobbigt, men det går över.
Prata med dina föräldrar om detta, hur du känner och mår. Du kan också vända dig till skolsköterskan på din skola, de har mycket information om vad som händer i puberteten.
Hur ser det ut för dig i ditt liv, med skola, kompisar, fritidsintressen och med din familj?
Har du tillfällen då du är glad och mår bra? Många hälsningar Snorkel.