Hej.. jag är en tjej på 14 sommrar och jag tror att jag är med barn!
Min mens är försenad två dar som jag tror!
Jag vet inte hur lång tid det har gått men jag har inte min mens som jag ska ha nu! Jag tar p-piller men jag vet inte om dom funkar.. jag tar Noveretta.. Är jag med barn eller är den bara försenad??
Min pojkvän vill att jag ska ta abort men det kan jag inte ta!!! Ska jag gå till en gynekolog eller ska jag vänta och se?? // M

Svar
Hej Tack för ditt brev.
När man är ung så kan mensen vara oregelbunden och försenad av olika orsaker. T.ex. om man är orolig eller stressad. Om du misstänker att du kan vara gravid, har haft oskyddad sex, eller om du "slarvat" med att ta dina p-piller, måste du ta kontakt med ungdomsmottagningen eller gyn.
Du kanske också behöver få lite mera information om hur dina p-piller fungerar.
Vänd dig till den mottagning som gett dig recept på p-piller.
Det finns "dagen efter" piller som man kan ta för att undvika graviditet. De finns att köpa på apotek.
Att få barn då man är så ung som du är en svår och kompliserad historia.
Det är viktigt att ha ett bra skydd som fungerar. Hoppas att du fått tillbaka din mens då du får detta mailsvar, annars så vänta inte med att göra något, prata också med dina föräldrar så att du får stöd i detta svåra.
Många hälsningar Snorkel.