Hej! Jag behöver hjälp. Jag vill vara mer hos min pappa än mamma, och jag vet inte hur jag ska säga det till mamma utan att det blir fel.
Men jag tror att jag skulle må bättre om jag var mer hos pappa, men vet bara inte hur jag ska säga.
Sen har jag en fråga; vad är depression? Tacksam för svar..

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Jag börjar med att svara på din undran om vad depression är för något; Om man är med om något jobbigt eller svårt, en kris av något slag, eller om man går länge i en tung och svår situation, så blir man ledsen och nedstämd.
Du kan läsa mera om det på webbsidan www.snorkel.se.
När ledsnaden blir väldigt tung och djup och svår, så den påverkar oss jättemycket, man får svårt att sova, får tunga och negativa tankar, orkar nästan ingenting, gråter, ledsen nästan hela tiden, tycker ingenting är roligt eller bra m.m.. Då kallas det depression.
Samma sak som ledsen/nedstämd men mycket mera, kan man säga.
Du har också hamnat i ett dilemma, du önskar bo mera hos din pappa, tänker att du skulle må bättre av det, men du är rädd att din mamma ska ta det på "fel" sätt, ta illa upp, bli ledsen eller arg. Knepigt..
Jag vet inte hur mycket du bor hos den ena eller andra just nu, men det här var barnen bor avgör också vilka bidrag och hjälp ekonomiskt föräldrar får av varandra.
Vet inte heller om det är så att båda dina föräldrar har samma möjlighet att du bor hos dem.
Detta är saker som avgör en del.
Bor de nära varandra eller måste du få skjuts.
Bor pappa nära din skola och kompisar? Då barnen blir lite större så får de vara med och bestämma rent lagligt, önska vilken förälder de vill bo mera hos.
Du fundrerar hur du ska kunna ta upp detta med föräldrarna, främst med mamma. har du pratat med din pappa om detta? Vill och kan han att du bor där mera? Är dina föräldrar sams, eller är de i konflikt med varandra?
Finns det någon som kan hjälpa dig prata med din mamma, mormor/morfar/moster eller annan vuxen?
Någon som känner din mamma och som ni båda har förtroende för? Någon som du kan bolla detta mera med.
Vad är det som gör att du tror att du skulle vilja bo mera hos pappa, att fundera på det och försöka sätta ord på det, kan hjälpa dig att få din mamma att förstå.
Din mamma kanske blir ledsen, visst, men det brukar gå över, det är alltid en viss sorg att inte kunna ha sina barn hela tiden, både hos mammor och pappor. Och även hos barnen naturligtvis, som också vill träffa både mamma och pappa varje dag..
Man kan bestämma att göra saker "på prov" säga att man gör saker på prov under en period för att se hur det fungerar, sedan utverderar men det för att se om det gått bra eller om man behöver ändra på något sätt..
Det är bra att ta upp detta då båda dina föräldrar är lugna och på "bra humör" säg att du vill att de ska lyssna ordentligt på dig innan de svara, att du är rädd för att de ska ta det på "fel" sätt, att du vill göra ett försök, beskriv hur du tänker och känner. Var lite förberedd, och ta gärna hjälp av någon. Du kan också skriva ett brev, där du förklarar hur du tänker och känner, inte lika bra men lättare...
Kolla på www.snorkel.se, under "strategier" så hittar du fördelar/nackdelar lista, det kan hjälpa dig formulera vad som vore "lättare" med att bo mera hos pappa. Skriv igen om du vill, berätta hur det gått. Kramar Snorkel.