Hur gör man för att få bättre självkänsla ?? Hur gör man för att våga säga i från när någon gör fel ?? Har ni några tips till dålig självkänsla ??

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du tar upp en svår sak, att kunna/våga "säga ifrån" då någon gör "fel". Det är något som nästan alla tycker är svårt, om som vissa vuxna inte alltid klarar av heller.
Vad är det som GÖR att det är så svårt??
Kan vara olika saker, men t.ex; rädsla för att någon annan ska bli arg på oss, att alla utom jag tycker att detta är OK, de kommer då att säga att JAG har fel. Att ingen eller den jag säger åt inte vill vara vän med mig längre. Att den som gör något "fel" ska börja göra det mot mig istället, om jag säger något..
Fundera på vad just Du tycker är svårt med att säga ifrån, vad är just Du rädd för ska hända..
När man säger ifrån, så kan man ju också göra det på olika sätt. Allt från att tydligt och klart säga STOPP, detta får inte ske!! Jag ringer polis (eller hämtar annan vuxen) om någon t.ex. misshandlar ett djur, eller slår ett litet barn.
Till att på ett lugnt och tydligt sätt förklara och beskriva att "detta vill jag inte vara med om" Ju allvarligare fel, desto tydligare, bestämdare och intensivare måste man säga ifrån.
Det kommer nog nästan alltid kännas obehagligt att säga ifrån, om det är en jobbig situation, man blir upprörd av det som händer, det man ser och hör, denna upprördhet känns i kroppen, pulsen stiger hjärtat slår, andningen blir häftig. Då känns det ännu mera obhagligt att säga något. Ju oftare man säger till och markerar sin åsikt och vad man tycker om det som sker, ju lättare blir det.
Man kan träna på att säga ifrån helt enkelt. Vill man bli bättre på detta, så kan man börja med att säga till i enklare lite mindre svåra situationer. (du kan läsa om att säga nej under relationsfärdigheter på www.snorkel.se
Av sådana saker som att säga ifrån, hävda sin åsikt, vägra delta i sådant man inte tycker är rätt eller sådant man inte vill, det är något som ens självkänsla växer av.
Att utmana sig själv och sina rädslor, att träna på att göra det man tycker är svårt, och sedan långsamt bli bättre och bättre, klara av saker.
Man utmanar sig själv, inte andra. man kan inte jämföra sig med andra, utan utgår från sig själv, vad man kan och klarar just nu och vad man skulle vilja klara av. Det kan också vara saker som t.ex. klara att dyka, klara av matten i skolan, klara av att sova hos kompis, klara av att svara på frågor i klassrummet, klara av att åka på språkresa i nian. etc etc. Fundera på vilka mål du har, vad vill du klara av. Och hur kan du träna för att nå dit, fundera vilka steg du kan ta.
Det är också viktigt att berömma sig själv, se hur man själv kämpar och försöker, att göra något varje dag som man "tycker är bra" .
Vi tänker ofta ofta negativt om oss själva, vi dömer oss själva hårt, det är viktigt att sluta med detta dömande, ge dig själv beröm istället, se dina positiva sidor!
Kram Snorkel