Hej, jag har 4 syskon och stör mig ständigt på dem jag försöker ignorera dom men det går inte.
Jag är ständigt arg och irreterad jag sitter framför datorn och vill vara glad men det går inte snälla hjälp!:)

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Att komma överens med sina syskon är inte alltid så lätt, och du har ganska många dessutom, 4 stycken..
Det är väl känt att syskon tycker att det är roligt att retas och busa med varandra, man törs ju vara mera retsam mot någon i sin egen familj än mot sina kompisar.
Gissar att de bara tycker att det är ännu roligare då du blir arg och irriterad..
Du kämpar med att försöka ignorera dem och strunta i dem, du kanske lyckas ett tag, men sedan får du nog och blir arg.
De har sägert lärt sig att om de håller på tillräckligt länge så "exploderar" du i alla fall, så det hjälper inte alls att du försöker strunta i dem.. De "vinner" tillslut..
Har ni pratat om detta tillsammns i familjen, allas behov av "egen tid" och av att kunna få vara ifred..
Är det så att ni delar rum, har datorn på ett ställe där alla är, eller att ni bor trångt?
Har ni försökt med lösningar som; datortid, ett schema där var och en får sin tid. Att skärma av runt datorn så att man blir mera avskild, använda hörlurar för att stänga ute ljud, flytta datorn, eller liknande.
Jag vet inte hur ni är åldersmässigt, ungefär jämngamla, eller om dina syskon är mycket yngre än dig?
Kan dina föräldrar se att detta blir ett problem för dig, att du bygger upp en ilska som väldigt lätt väcker upp ny irritation och ny ilska, i en ond cirkel.
Om du kunde få stunder av "egen tid" där du fick vara mera ifred, så kunde det ge mera tålamod när du är tillsammns med dina syskon. Det är också bra att hitta något positivt att kunna göra tillsammns, som alla tycker är roligt, se film, baka, spela spel, bygga med byggsats, rita, göra en utflykt eller liknande.
Så att inte tiden tillsammns bara blir tjafs och att retas.
Fundera själv också på egna lösningar, hur skulle det bli lite mindre bråk och mera positivt mellan dig och dina syskon? Vilka praktiska lösningar skulle ni kunna göra?
Det är ofta så med syskon då man är yngre, att det blir en hel del tjafs, bråk och konflikter mellan dem.
Men då det verkligen gäller, då ett av syskonen blir sjuka, skadade eller om någon annan utifrån gör illa eller "hotar" något av syskonan, då håller man ihop och försvarar varandra, för livet!
Det är det som är syskonkärlek..
Hoppas att ni kan hitta några lösningar som passar i din familj. Hälsningar Snorkel.