Mina föräldrar är separerade och jag vill inte bo hos min pappa men jag tvingas göra det, och både jag och min syster tycker att det känns som att han hatar oss. Vad ska jag göra?, jag orkar inte mer.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är jobbigt då föräldrar separerar, jobbigt av många orsaker.
Och en av dem som du tar upp är att "tvingas" bo på olika ställen eller hos någon av föräldrarna, beroende på hur vårdnaden ser ut.
Bor du heltid hos din pappa eller växlar du boende?
Du skriver att det känns som om din pappa hatar dig och din syster.
En tung känsla att känna, inte konstigt att du då känner att du inte orkar längre!
Vad är det som gör att du känner som om han hatar dig?
Vad är det din pappa säger, gör eller hur beteer han sig?
Har han förändras efter dina föräldrars separation?
En skilsmässa är alltid jobbigt, både för barn och vuxna.
Kan det vara så att din pappa mår dåligt, är ledsen, arg, besviken, sårad etc.
Han kanske känner skuld eller har dåligt samvete mot er barn.
Vuxna beteer sig inte alltid så att man som barn förstår. De försöker också ofta hålla barnen borta från vuxenkonflikter, vilket är helt rätt till en viss del.
Men som barn märker man ändå av spänningar och t.ex. ilska mycket väl, men förstår inte vad det beror på.
Det är då lätt att lägga det på sig själv och t.o.m. som du skriver, "känna sig hatad".
Du och din syster behöver prata med dina föräldrar om detta.
De kanske inte alls har förstått hur jobbigt och svårt detta är för er, att ni tänker och känner som ni gör.
Beskriv för dem hur ni känner och hur ni mår.
Ni behöver också prata om boendet och hur det blir för er.
Fungerar det inte som det är nu måste det till någon ändring.
Kan ni ta någon annan vuxen som hjälp, mor/farföräldrar, moster/faster etc.
Prata med era föräldrar då ni har en lugn stund tillsammans och de har tid att lyssna. Var och en för sig eller båda föräldrarna tillsammans om det går.
Har du själv någon att prata med och få stöd av i detta, t.ex. på skolan? Det kan vara skönt att bolla sina tankar och känslor med någon.
Ta kontakt med skolsköterska eller skolkurator när skolan börjar igen. Hälsningar Snorkel