Jag mår dåligt så länge jag bor hemma.
Min mamma är en riktigt plåga, hon snokar på mitt rum när jag är borta, hon öppnar min post och skäller på mig för att jag inte har utseendet som hon är nöjd med, jag får skäll för att jag inte tycker och tänker som hon.
Jag klarar inte av att bo kvar här hemma och det finns ingen som jag kan bo hos, vad gör jag?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har det jobbigt med din mamma, ni kommer inte överens.
Låter som om din mamma är osäker och rädd och inte vet vad du ”håller på med” då hon ”snokar på ditt rum”.
Har något hänt, finns det någon anledning till att din mamma är orolig?
När man är liten så ser man väldigt beundrande på sina föräldrar, då man kommer upp i tonåren så utvecklas man till en mer ”egen” person, och det är inte alls så själklart att man ”matchar” och passar perfekt ihop med sina föräldrar, man kanske är väldigt olika, har olika intressen, olika syn på livet, väljer en stil helt olika etcetra..
Föräldrar vill oftast sitt barn det bästa, vill att de ska ta den ”säkraste” och lättaste vägen genom livet, som ger minst obehag och risker.
Men det kanske inta alls är det som passar ungdomen.
Det är lätt att det blir konflikter då man som ung försöker frigöra sig och om man inte har förståelse för varandra, för vad och varför man tycker, tänker och känner som man gör.
Du har säkert också svårt att förstå dig på din mamma…
Det är också så att man kan "älska och hata" samma person samtidigt.
När man är rädd och orolig är det lätt att man ”tar till” ilska för att få till en förändring, det vill säga, få bort sin oro och känna sig trygg. Din mamma skäller på dig.
Det är dock inte något bra sätt att nå varandra, eller hur..
Hur ska du och din mamma kunna börja prata med varandra så att ni förstår varandra bättre och du får lite lättare att leva och bo hemma? (Din mamma slipper också lite av sin oro)
Kanske är det lättare om du skriver ned på papper vad du tänker och känner, hur det blir för dig då hon skäller, eller kollar i ditt rum.
Be din mamma att skriva ned vad hon oroar sig för, och kanske förslag på hur hon skulle bli lugnare.
Om ni ska prata med varandra, så besluta att ni pratar en åt gången, den andre BARA lyssnar utan att fälla kommentarer.
Det är viktigt att försöka sätta sig in i den andres situation.
Kom på olika förslag och lösningar på hur det skulle se ut och fungera, vilka regler som ska gälla mellan er och så vidare.
Ni har båda samma mål, att ni ska kunna leva och bo tillsammans på ett bra sätt.
Vad behöver ni båda för att det ska bli så?? Du kan kanske visa din mamma detta mail, så får hon också fundera på hur hon skulle vilja ha det.
Många hälsningar Snorkel.