Hej.
Hon härmar allt och alla!
En av mina kompisar kan jag bli så trött på i bland! Inte så att hon är elak eller så, utan för att hon alltid ska härma mig och andra!
Som nu, jag går första året i gymnasiet och hon med, men vi går på helt olika skolor! Men nu ska hon söka in till min skola till hösten bara för jag går där!
Finns inte ens några linjer som passar henne! Utan hon vill gå där för jag går där! Och hon ska även härma andra!
Hon försöker se ut som de, likadana kläder, skor och frisyrer.
Och hon härmar folks språk med!
Skriver och pratar på samma sätt som de! Jobbigt!
Och i bland så brukar hon säga att hon heter samma som de, fast i mellannamn!
T.ex. om en tjej heter Isabelle, så säger min kompis helt plötsligt att hon heter Isabelle i mellannamn! Fast hon inte ens gör det!
Och på såna sajter som lunar, så brukar hon leta upp ett tufft nickname som någon har (oftast någon som hon känner) och sen ta samma nicknamne, fast ändrar lite detaljer i namnet, som att lägga till en bokstav eller sätta underlinjestreck efter/före/mellan nicknamnet.
Min kompis säger att hon är vegetarian. Med det är hon inte ens! Utan hon vill vara det för att någon annan är det!
Så brukar hon skryta att hon också festar på helger som de gör, fast hon inte ens gör det!
Vi har känt varandra sen vi var 6 år och hon har alltid härmat mig och andra!
Har alltid varit mest kläder och skor som hon har härmat oss med!
Det med frisyrer, språk, namn började hon med i högstadiet.
Och det med skolan är helt nytt. Annars så är min kompis snäll och trevlig! Och har även ett ganska högt temperament, (hoppig/vild och skrikig)
Stör mig inte på det eftersom det är en del av henne. Att det är en del av hennes personlighet att ha ett högt temperament. Som hon alltid har haft.
Det enda som jag och andra stör mig på när det gäller henne är att hon härmas.
Och det hjälper inte att man säger till henne att hon härmas för då blir hon sur och nekar att hon härmas.
Hoppas att ni svarar på detta! Trots att det är ett lång inägg jag har skrivit!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det låter på det du beskriver som om din kompis är mycket osäker på sig själv, kanske är rädd att inte duga eller att hon är "sämre" än andra.
Då man är väldigt osäker är det ju ett ganska bra och effektivt sätt för att passa in, att man kopierar och försöker vara precis som någon annan.
Då är man ju "rätt" för någon åtminstone...
När man är ung är det så viktigt att man känner att man passar in, rädslan är stor att någon skulle säga att man är fel, ful, dum, fult klädd, konstigt namn etc.
Då är det lätt gjort att försöka vara som andra och minska den risken.
Då man är ung så vet man heller inte riktigt vad man passar i, vad man tycker om, vilken "stil" man vill ha och vilka åsikter om saker som just JAG har.
Din kompis kämpar nog febrilt med att känna att hon blir "godkänd" av andra, men problemet är ju att ju mer hon försöker vara precis som alla andra, gör och är lika, desto mer irriterar sig andra som då upplever att hon härmas.
Hon kanske känner den irritationen, tänker att "nu är jag fel igen" och sedan kämpar hon ännu hårdare för att vara som andra, gör ännu mera lika... i en ond cirkel.
Att vara rädd ,osäker, och ha dåligt självförtroende är tungt och jobbigt, att vara så osäker på vem man är och vad man vill och tycker om, så man måste ändra och anpassa efter andra hela tiden.
Det är ju också något som hennes bästa kompis, dvs. du, retar sig på och tycker är jobbigt.
Det är inte konstigt att du känner så, men det kanske bara blir värre om du fastnar i din irritation, säger till henne och blir upprörd..
Din kompis är snäll, trevlig och rolig att vara med, tror du att du kan fokusera på det istället när din irritation över hennes "härmande" kommer över dig, försöka komma ighåg att hon nog är rysligt osäker över sig själv och önskar att hon vågade annat.
Kanske "blunda med öronen" när hennes "skryt" kommer.
Hon kanske också har precis samma smak som dig, kanske hennes sätt att visa att hon gillar dig genom att härma.
Du verkar vara en kompis som bryr dig och vill hjälpa din kamrat, du kanske så smått kan hjälpa henne att se vad just hon passar i, frisyr, kläder, färger, smink etc. Vilken stil som just "är hon"..
Hon kan då så sakterliga våga prova sig fram och våga hålla sin stil.
Sedan är det ju så att mode färger och frisyrer ändras så otroligt snabbt, det kan ju vara så också att ni andra "hinner före" att köpa det "nyaste" .
Väldigt många ungdomar har exakt likadana kläder och frisyrer..
Men jag kan förstå din önskan om att få vara själv med något, att inte någon annan ska ha lika.
Din kompis vill gärna fortsätta ha nära kontakt med dig, du kanske är hennes trygghet, det har nog varit av stor betydelse då hon väljer samma gymnasieprogram som du.
Hoppas du kan prata med din kompis om allt detta, hur du känner och hur ni kan klara av det här tillsammans, ni kan kanske handla kläder tillsammans någon gång, och hon får välja först.
Många hälsningar Snorkel