Jag vill få min mamma att börja lita på mig, efter allt som har hänt.
Jag vill att hon ska veta att jag kan sköta vissa saker själv, att hon inte alltid behöver oroa sig.
Hur ska jag göra? Kan jag få några bra tips, de är verkligen nödvändigt just nu!

Svar
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver mycket kortfattat om något som är viktigt för alla människor oavsett ålder.
Hur vinner man tillbaka tillit och förtroende, efter något som har hänt som gjort att den andra inte litar på en längre på samma sätt som förut!
Det vill säga vad kan du göra för att få din mamma att lita på dig igen.
Mammor och pappor oroar sig för sina barn, av olika anledningar,
- Att det har hänt något, att det finns risk att det kan hända något,
- Att det finns farliga situationer som kan uppstå. Det ingår i ”jobb beskrivningen” som föräldrar, att skydda sina barn och att oro sig för att något ska hända dem.
Men ibland kan föräldrar oroa sig för mycket eller för litet och då blir det jobbigt.
Du skriver inte om vad som hänt, men att din mamma inte verkar tro att du kan sköta vissa saker.
Sättet att vinna tillbaka förtroende är att VISA att man kan klara av det som den andre, det vill säga din mamma tvekar om att du skall klara av.
Tips och råd,
skriv ner vad du tror du kan klara av men inte får göra idag på grund av mammas oro.
Be din mamma berätta vad hon är orolig för och varför hon är det .
Försök att lyssna klart på henne utan att säga något kom ihåg att det är hennes bild av hur hon ser på saker. (Det är jätte svårt att göra men jätte viktigt för att du skall förstå hur din mamma tänker)
Berätta för mamma hur du tänker om de saker som du vill att hon skall lita på att du klarar av, förklara för henne hur du tänker göra för att du skall lyckas.
Börja med en sak i taget, du och mamma kommer överens om vad det är, var så konkret som möjligt.
Bestäm också med mamma hur länge testperioden skall vara.
Be också mamma säga hur hon kan bli lugnare, till exempel att du gör en liten sak i taget, ringer ofta, har någon med dig, hand om lite mer pengar i taget, ute lite längre i taget och så vidare. (beroende på vad det är du vill visa att du klarar)
Ni kan också göra en liten kompromiss, hon kanske vill att du ska klara någon viss del först, (städa rum, ha hand om djur, passa tider etc.) innan ni tränar på att du ska klara av det du vill nu...
På hemsidan så finns det under fliken spel problemlösnings spelet som kan hjälpa dig att formulera och hitta lösningar på problemet tillsammans med mamma.
Kram och lycka till från Snorkel