Hej.Jag har ett stort problem.
Jag bor hos min mamma och hon har en jättetöntig man.
Han sjunger småbarns sånger hela tiden och när jag ber honom att vara tyst kallar han mig dum.
Vi har en hund och 3 katter.
Han vill att jag ska gå ut med hunden hela tiden och hotar med att döda hunden om vi inte gör som han säger.
Han kallar också våran hund för fula saker som hund-jävel.
Jag trivs bara hos min pappa men jag åker bara dit 3 dagar varannan vecka.
Hjälp mig snälla!

Svar
Hej, tack för ditt mejl.
Det är svårt när föräldrar skiljer sig och skaffar nya partners, det är ingen självklarhet att man passar ihop med dem. Det finns inte de "naturliga banden" som man har till sina biologiska föräldrar.
Man har då ofta en lägre "tolerans" mot förälderns nya partner, tycker att de är töntiga, dumma, ser konstiga ut, säger knäppa saker, förstår inte deras skämt etc.
Det finns ibland också en besvikelse och ledsnad bakom, att man önskar att ens biologiska föräldrar fortfarande skulle leva ihop. Ledsnaden blir ilska mot förälderns nya partner.
Regler i familjen kan också bli svårare.
Och en skillnad vad som gäller hemma hos pappa, som du bara träffar några dagar varannan vecka och då säkert inte har så mycket regler, och vad som gäller hemma hos mamma och hennes man, där du bor större delen av tiden.
De flesta barn tycker att deras föräldrar är pinsamma, dumma och knäppa, under en period i början av tonåren, det är väldigt vanligt, och att man protesterar mot de reglar som föräldar sätter upp.
Men som sagt, det blir lite svårare då det är nya partners med i bilden, som man inte känner så bra eller gillar särskilt mycket.
Kan du prata med din mamma om detta, ni kanske behöver ha ett "familjeråd" där hemma, där alla får säga vad man tycker och tänker i tur och ordning, och man kan tillsammans göra upp om vilke regler som ska gälla och hur man ska vara mot varandra.
Om man inte pratar om detta, så finns risken att irritation och missförstånd bara växer och växer, och det blir allt svårare att prata med varandra.
Din mammans nye man verkar inte vara så förtjust i att ni har hund, han tycker att ni ska dela på ansvaret och ser säkert att det är en lagom arbetsuppgift för dig att rasta hunden.
Han kanske tänker att om ni inte har gemensamt ansvar så kan ni inte ha hunden kvar, utan man måste avliva hunden. Men det är viktigt att man gjort upp detta tydligt, att alla vet vad som ska gälla, om familjen gärna vill ha hund, med allt jobb det innebär, behöver man dela på ansvaret och t.ex. vilken av rastningarna som är ditt ansvar.
Prata med din mamma om detta då ni har en lugn stund tillsammans, beskriv hur du känner och fundera på hur ni kan förbättre stämningen er alla emellan i familjen.
Om du och mammas man förstår varandra bättre, så minskar ilkas och irritation, mamma kan hjälpa er att få den förståelsen för varandra.
Om han sjunger för att han är glad och mår bra, och du uppfattar att han sjunger för att retas och därför kanske ber honom vara tyst med arg röst, så blir han nog ledsen och "sur", och ni förstår inte varandra alls.
Kanske ni också ska börja göra flera roliga saker så man bygger upp en positiv kontakt och relation.
Har man positiva saker gemensamt så kan det vara lättare att ta den andres fel och brister, och konflikter minskar. Bra att du trivs hos din pappa, det finns kanske tillfälle i sommar att vara mera tillsammans med pappa.
Sköt om dig på alla sätt, och börja jobba på att få en bra hemsituation även hemma hos mama.
Många hälsningar Snorkel.