Hej jag har ett problem med min pojkvän, vi bråkar hela tiden det måste ta slut med bråket.
Kan ni hjälpa mig med det det vore bra.

Svar
Hej, tack för ditt mail!
Bråk och gräl brukar förorsakas av känslor som t.ex. ilska, besvikelse, missnöje, att man tycker att något är fel. Med känslor kommunicerar vi med andra och oss själva.
Känslor talar om för oss att något behöver göras, drar igång vårt beteende och får oss att agera på olika sätt, t.ex. säga ifrån eller försöka förändra situationen.
Problemet är när man har svårt att styra sina känslor, och när de, som t.ex. vid ilska, leder till bråk, skrik, kanske fula ord och anklagelser som man inte menar o.s.v.
Vad är det som händer då du bråkar med din kille? Är det något i eran relation som inte är bra, och som orsakar dessa ständiga bråk?
Svartsjuka (inbillad eller verklig), olika intressen, eller att ni investerar olika mycket i er relation, så att det blir obalans? (den ene satsar mera på förhållandet än den andre).
Kan ni prata om detta, vilka mål har ni med er relation, vad vill ni med den och hur vill ni att den ska se ut och fungera?
Det är en viktig början för att få en bra relation, och man vet mera tydligt vad man har att förhålla sig till och om man vill leva i en sådan relation eller inte.
För att minska bråk kan man försöka att träna på att inte "fara iväg" i känslan och säga/göra saker i ett upprört tillstånd. Försöka att lugna ned sig så att man kan tänka klart och diskutera på en lugn och sansad nivå, som blir mera konstruktiv.
T.ex. då båda är lugna, diskutera gemensamma strategier för hur ni ska agera, gör upp med varandra om ett gemensamt "tecken" för att man är på väg att "varva upp sig" och behöver andas ett tag för att lugna ned sig.
Prova att räkna till hundra, bita i en penna, gå ett varv runt huset, ta en paus och gör något hela annat( städa, diska, gå ett ärende, lös en uppgift) vad som helst som skingrar tankarna en stund, eller ta en promenad runt huset, för att komma ned i varv.
Sedan kan man fortsätta diskussionen då båda är på en lugn nivå.
Lycka till, hälsningar Snorkel.